Delenie hier

Adventúry

 

Hry so zameraním predovšetkým na príbeh. Postava zbiera a používa rôzne predmety, rozpráva sa s ďalšími postavami napreduje v dejovej línii. Typickým príkladom je hraSilent Hill, čo v preklade znamená Tichá Hora.Vyrobila ju Spoločnosť Konami

Akčné

 

Hry založené na likvidácii oponentov hrubou silou zbraní. Hlavný dôraz sa kladie na grafické spracovanie a celkovú dynamiku bojov. Dôležitú úlohu hrá aj samotný príbeh. Dobrým príkladom je séria Half-Life. V poslednej dobe však akčnosť prevláda nad dejom, ktorý skôr slúži len na prepojenie jednotlivých herných lokácií, ako napríklad v hre Painkiller.

Stealth akcia

Akčne zameraná hra, kedy hlavný hrdina musí zostať v utajení a útočiť zo zálohy. Niekedy je zakázané nepriateľov zabíjať (séria Thief), inokedy je to jediným cieľom hry (Manhunt). Pravdepodobne najznámejšími predstaviteľmi žánru sú série HitmanAssassin's CreedSplinter Cell a „konzolový“ Metal Gear.

Survival horor

V určitom zmysle sú akýmsi podžánrom akčných hier, kde je hlavným cieľom najmä prežitie a únik. Keďže výzbroj je vo väčšine prípadov minimálna a množstvo munície je silne obmedzené, hráč sa musí pred nepriateľmi skrývať. V tomto prípade je boj tou poslednou alternatívou. Tvorcovia survival hororov si dajú záležať aj na výzore a AI nepriateľov, aby z nich hráči mali čo najväčší strach. Jedinečnú atmosféru týchto hier dokresluje vhodná zvuková kulisa (zvuky prostredia, hlášky nepriateľov). Asi najznámejšími predstaviteľmi tejto kategórie sú hry zo série Silent Hill a Left 4 Dead. Menej známa avšak neporovnateľne kvalitnejšia je hra Call of Cthulhu: The Dark Corners of The Earth.

Arkády

 

Arkády (nazývané tiež „plošinovky“) boli medzi prvými hrami, ktoré sa objavili na monitoroch moderných počítačov. Medzi najznámejšie patria série Super Mario Bros. (1985) alebo Sonic (1991). Zdokonalovaním grafického spracovania hier a najmä príchodom 3D zobrazovania arkády ustúpili do úzadia. V roku 1997 skupina vývojárov Oddworld Inhabitants vydala hru s názvom Oddworld: Abe's Oddysee. Dielo slávilo veľký úspech a dokázalo, že aj tento žáner má ešte čo ponúknuť.

Detské

Hry určené pre deti predovšetkým predškolského veku. Vyznačujú sa veľmi jednoduchým spôsobom spracovania, sú predovšetkým kreslené s minimálnym množstvom písaného textu. Populárne sú herné spracovania najrôznejších rozprávok, ako napríklad Hľadá sa Nemo či Tygrova výprava.

RPG

 

RPG je skratkou z anglického výrazu Role-Playing Game. Označuje počítačovú hru zameranú na vývoj postavy (postáv) ovládanej(-ých) hráčom, obvykle s dlhým a prepracovaným dejom, často obsahujúcim aj nepovinné časti a odbočky od hlavnej príbehovej línie. V drvivej väčšine prípadov je zvyšovanie úrovne (levelu) postavy založené na získavaní skúsenostných bodov (tzv. experience points)'. Tieto sa získavajú porazením nepriateľov alebo splnením úloh. Dôležitú úlohu hrá taktiež výzbroj, pričom silnejšie zbrane a lepšie brnenia sa spravidla stávajú dostupnými až dosiahnutím určitej úrovne postavy; mágovia spravidla získavajú možnosť využívať silnejšie kúzla. Typickými predstaviteľmi RPG hier sú Baldur’s Gate, séria The Elder Scrolls, séria Gothic ako i akčnejšie zamerané Diablo. Z tých najkvalitnejších RPG hier sa často stali legendy, ktorých fanúšikovská základňa existuje aj roky po ich vydaní napr. spomínané Diablo, Gothic alebo Pokemon.

Online RPG (MMORPG)

 

MMORPG označuje skratku z anglického výrazu „Massive Multiplayer Online Role-Playing Games“. Tieto hry si vyžadujú prístup na internet. Hrá ich veľké množstvo hráčov naraz na serveroch, kde medzi sebou komunikujú, majú vlastné spoločenstvá (guildy alebo klany). Medzi najväčšie a najpopulárnejšie patria World of WarcraftGuild WarsLineage II aRagnarok Online.

Simulátory

 

Snažia sa o simuláciu skutočných vecí z reálneho života. Existujú vo viacerých podkategóriách, ako napríklad letecké, automobilové (Live for Speed), vlakové či obchodné. Niektoré dokonca simulujú samotný život (The SimsSingles). Typickými predstaviteľmi sú SimCityFlight SimulatorFormula F1, Tycoon série (Zoo, Train, Rollecoaster).

Preteky

Do tejto kategórie sú zaradené predovšetkým automobilové hry. Na rozdiel od simulátorov sa kladie väčší dôraz na hrateľnosť a zábavu, ako na vernú simuláciu (napr. sériaNeed for Speed).

Športové

Hry simulujúce športové udalosti, zápasy. Medzi populárne podžánre patria futbalové a hokejové hry, ale i tenis alebo simulácia olympiád, kde je možné hrať viacero športov. Najväčšie uspechy v tomto obore dosiahla spoločnosť Electronic Arts zo sériami FIFA, NHL, NBA....

Stratégie

 

Podstatou týchto hier je budovanie základne, stavba (regrút) jednotiek a ich vylepšovanie resp. boj proti nepriateľskej strane. Úlohou hráča je splnenie úloh zadaných na začiatku každej misie. Najčastejšie ide o zničenie nepriateľských opevnení a jednotiek, zabratie určitého územia alebo ťažba určitého množstva surovín. Sem patria hry ako Starcraftséria Warcraftséria Command & Conquer alebo Act of War. Čo sa týka štýlu spracovania, môžu sa odohrávať v reálnom čase, tzv. real time strategy – RTS (Rise of Nations) alebo na kolá, tzv. ťahové stratégie (séria Heroes of Might and Magic alebo Rome: Total War).

Online hry

 

Samostatnou kategóriou počítačových hier sú online hry, ktoré sa hrajú v internetovom prehliadači. Sú jednoduchšieho rázu, využívajú flash či javu. Ich výhodou sú minimálne hardvérové nároky a fakt, že sú bezplatné. Existujú v najrôznejších podžánroch. Niektoré majú aj prvky RPG a hrajú ich väčšie množstvá hráčov. Známou slovenskou online hrou je ťahová stratégia Biosector alebo AgeCraft.

Multižánrové hry

Nie sú samostatnou kategóriou počítačových hier. Označujú hry, kde sa jednotlivé žánre prelínajú. Ako príklad je možné uviesť Warcraft 3 (stratégia s RPG prvkami) aleboSystem Shock či sériu GTA (akčné hry s prvkami RPG).

Casual hry

Názov je odvodený od anglického slova "casual" čo znamená príležitostné alebo náhodné. Casual hry sú jednoduché hry ktoré je možné hrať cez internetový prehliadač alebo sa dajú stiahnuť a hrať na vlastnom PC. Casual hry sú jednoduché na pochopenie, vyznačujú sa jednoduchým ovládaním a audio-vizuálnym spracovaním, svojou nenáročnosťou na sofvérové a hardvérové vybvenie počítača. Dej je nenáročný a hrateľnosť chytlavá. Princípom casual hier je zabaviť hráča na krátku chvíľu. Sú to hry kde sa hráč snaží jednoduchým spôsobom nahrať (väčšinou) čo najviac bodov. Casual hry nemajú nijaký cieľ ani si nevyžadujú skúsenosti s inými hrami.